Cum rezolvi problema angajatilor si angajatorilor nemultumiti?
Fara o cultura organizationala foarte puternica, este aproape sigur ca, la un moment dat, vor aparea nemultumiri in echipa. Chiar si intr-o cultura organizationala stabila apar nemultumiri. Intrebarea e, cum le rezolvăm? Ce facem daca avem angajati nemultumiti?
Mitul #1 — Angajatul mereu nemulțumit
Daca esti angajator si ai probleme in ceea ce priveste personalul, e foarte usor sa cazi in capcana urmatoare: angajatii mei sunt mereu nemultumiti. In acest caz, cel mai probabil, esti interesat de performanta angajatilor si vrei ca lucrurile sa functioneze, insa simti ca iti scapa ceva. Ce lipseste? De ce trebuie sa rezolvi un munte de nemultumiri?
Raspunsul: Nu e nevoie sa fii pompier si sa stingi focuri in mod continuu si nu este firesc sa te lupti in mod continuu cu nemultumirile angajatilor. Insa, ce este foarte important sa stii: angajatul mereu nemultumit este un mit. Nu exista, cu adevarat, angajat mereu nemultumit. Citeste pana la capat, pentru ca la finalul articolului am pregatit si cateva solutii practice pentru tine.
Mitul #2 — Angajatorul mereu nemultumit
Un alt mit care decurge din prima problema — angajatul mereu nemultumit”, este mitul #2 — angajatorul care nu e niciodata multumit.
Ca si in primul caz, trebuie sa stii ca angajatorul mereu nemultumit este tot un mit. Este, de fapt, o eticheta, pe care o pun angajatii, dar, mai ales, o eticheta pe care angajatorul si-o atribuie singur, la un moment dat. Nestiind cum sa solutioneze anumite probleme, datorita presiunii, frustrarii, se formeaza aceste doua tabere: angajat si angajator, in care pare ca nimeni nu face lucrurile cum ar trebui.
Cercul nemultumirii — Ce se intampla de fapt, care este problema reala?
Fenomenul care are loc si care se autoalimenteaza daca vorbim de angajati si angajatori nemultumiti este ceea ce putem numi „cercul nemultumirii”.
Angajatii sunt nemultumiti de angajator. Ca o consecinta, angajatorul devine nemultumit de angajati. Mai precis, angajatorul devine nemultumit de nemultumirea angajatilor.
Este valabil si invers. Angajatorul este nemultumit de angajati, iar angajatii preiau aceasta nemultumire si o directioneaza inapoi, catre angajator.
Ceea ce deranjeaza de fapt, de ambele parti, este sentimentul de nemultumire.
Poate suna complicat, insa solutia e simpla.
Sigurul lucru care functioneaza si pe care merita sa il aplici este sa rupi acest cerc al nemultumirii.
Solutii
-
Renunta la a mai gandi in etichete
Cel mai important pas, cel mai profund si, poate, cel mai greu de facut, dar care aduce si cele mai bune rezultate, e sa renunti la a te mai gandi la tine, angajatorul, sau la angajati, prin intermediul etichetelor de tipul „angajatii sunt mereu nemultumiti”, „angajatorii sunt mereu nemultumiti”. Daca nu faci tot posibilul sa renunti la acest mindset, problema se va repeta din nou si din nou, indiferent ce angajati ai, pana cand vei invata aceasta lectie.
-
Intreaba-ti angajatii ce vor cu adevarat
De cele mai multe ori, strategiile de motivare nu functioneaza pentru ca sunt aplicate intuitiv, pe baza unor presupuneri.
Ce vreau sa spun? Nu toti oamenii vor aceleasi lucruri. Si nu toti oamenii vor ceea ce credem noi ca vor.
Daca e important pentru tine sa fii 100% ca ai succes cu angajatii, intreaba fiecare angajat in parte ce isi doreste cu adevarat. Aici poti include intrebari despre salariu, atmosfera, echipa, motivatie non-financiara, etc.
Cel mai important este sa nu dai acestor intalniri o tenta problematica. E bine ca aceste discutii sa fie calme, pozitive si sa aiba la baza gasirea de solutii, nu acuzele si frusrarea.
-
Jurnalul angajatorului — Focus pe ceea ce fac bine angajatii
Schimba focusul de pe ceea ce nu-ti place la angajati, pe ceea ce fac bine, pe ceea ce apreciezi la ei. Daca te ajuta, poti scrie un mic jurnal de 30–60 de zile in acest sens. Nouteaza in fiecare zi minim 3 lucruri pe care le apreciezi la angajati. La final, vei avea intre 100 si 200. Iar asta va crea o schimbare de optica. Vei descoperi gradual ca sunt foarte multe lucruri pe care le apreciezi la angajatii tai. Chiar si la cei care, de obicei, iti creaza probleme.
Pe masura ce notezi, spune-le cand fac ceva bine si multumeste-le sincer pentru asta. Arata-ti aprecierea si concentreaza-te mai mult pe ceea ce functioneaza. Le vei da incredere si energie, relatia voastra va evolua si multe din conflictele actuale se vor dizolva.
-
Daca simti ca anumiti angajati nu aduc decat nemultumire in firma, concedeaza-i
Ai curajul sa te desparti de oamenii care nu se mai potrivesc in firma ta. Concediaza si adu langa tine oamenii potriviti, atat din punct de vedere al atitudinii, cat si al abilitatilor.
Leave a Reply